Jag måste hejda mig, jag måste hejda mig!

Så här är det: Jag är målinriktad och har jag bestämt mig för något, så ska det väldigt mycket till för att ge upp. För mig är det att jobba mot ett mål enormt givande och jag får så otroligt mycket energi av det. Jag är inte sjuk nu och visar heller inte tecken på det, anledningen till att jag vet det, är för att jag helt enkelt inte är beredd att gå över lik.
 
När jag har satt upp ett mål, så blir jag också ganska kreativ. Det är väl där jag är nu. Jag vet vart jag vill, jag vet vart jag ska och jag vet vad som krävs. Målen jag har satt upp för mig själv är relalistiska, rent akademiskt och hälsomässigt.
 
Planen för närmsta året ser ut som följer:
 
HÖST
- NATURKUNSKAP A Tenta av det som motsvarar Naturkunskap A. Måste höja betyget från ett VG till ett MVG. Kommer inte ta några lektioner för detta, kanske rådfråga vänner när det behovs (jag vet inte när det hände, men plöstligt vaknade jag en dag och insåg att alla mina nära vänner antingen är biologer, kemister, fysiker eller geologer). Tog några testprov på nätet och utan att ha läst boken (många frågor vad baserade på boken) och fast jag inte haft ämnet på 10 år så fick jag 50% = G. Helt realastisk, kräver dock lite engagment.
 
- MATTE A Hoppas på plats på KomVux, altermativt det privata KomVuxet, dels för att det är gratis/billigare och dels för att betyget grundar sig på min prestation genom  hela kursen. Matte var min stora käpphäst i gymnasiet och om jag kan ta bort presationspressen lite grann och få vägledning genom hela terminen (som faktiskt slutar i februari), tror jag att det i kombination med jävligt hårt arbete är möjligt att komma upp i ett VG.
 
VÅR
 
- MATTE B Se ovan, även här måste jag få mimium ett VG.
 
Så, måste jag hejda mig. Såg på sidan i dag att jag kan tenta av arabiska - inte för att det egentligen är någon poäng att göra det, men för att jag får meritpoäng när jag söker nästa år. Totalt 1,5 poäng som INTE räknas in i snittet. 1,5 poäng som kan vara skillanden som avgör om jag kommer in eller inte.
 
Så nu är jag sådär överambisiös som bara jag kan bli ibland. Boken som rekommenderas för att tenta av, är skriven av en av mina förra lärare. Som jag förstod det på honom när vi talades vid för något år sen, så är kurserna på en gymnaisenivå och ska vara förberedande för universitetet. Fokuset ligger mycket på att att utveckla ett vokabulär och kunna kommunicera, hellre en lingvistik. Detta var jag något jag efterlyste när jag pluggade arabiska.
 
Så, då tänker ju jag direkt "aha! det här ska jag göra! Det är en baggis" . Det är ingen baggis, min arabiska är helt usel och fast jag bara behöver få ett G, så är det otroligt krävande och jag är rätt för att det blir såpass krävande att det går ut över allt andra. För att inte nämna att varje avtentning kostar mellan €100-200. Inga småpengar med andra ord. Samtidigt frestar de där 1,5 poängen mycket, jag var ju bara 3 poäng ifrån detta året. Och med dessa poäng så kan jag också komma undan med ett lägre betyg i Matte.
 
Måste hejda mig. Tänka igenom det här noga. Måste skynda långsamt. Att jag tar på mig alldeles för mycket och jobbar som en idiot, har historiskt sett aldrig varit optimalt för mig. Det blir nog en tur på bibblan i eftermiddag för att undersöka saken vidare. Men det sliter i mig, jag vill så gärna. Vill så gärna komma framåt, vill så gärna vara tillbaka på samma prestationsnivå jag var på innan jag blev sjuk.
 
in'sha'allah, så ordnar allt sig, sisom tid.

Kommentera här: