Dag 10 - Min favoritplats

Vårt smultronställe i norra Jämtland. Där tillbringade jag större delen av sommar, sport och vinterloven. Ett av de få ställen jag känner mig riktigt fridfull på. Dessvärre har de under de senaste åren uppstått en del konflikter - förvållade av undertecknad, som gör att jag drar mig för att resa dit. Oavsett vad som händer i framtiden har denna plats ett stort rum i mitt hjärta.
 
Mitt nuvarande flyktställe är Dahab, det ligger vid Röda Havet och lyckligtvis (enligt lokalbefolkningen) så stoppades den planerade turistortsetableringen när Taba bombades 2007. Detta har gjort att Dahab är ett paradis; det är billigt, inga turister, dykning i världsklass och en helt underbar lokalbefolkning. Från Dahab är det också ganska enkelt (i Mellanöstern-mått) att ta sig in i Israel (Eilat vid Döda Havet) och Al-Aqaba i Jordanien. Det jag älskar att göra där är att antingen krypa upp på ett tak och bara se ut över havet - utsikt mot Israel, Jordanien och Saudi-Arabien och bara slappna av. Alternativt hyra en fyrhjuling och åka ut i öknen och bo några nätter hos beduiner.  Eller kanske det bästa av allt - vandra upp Mt. Cathrine. Det tar ca 6 timmar, man börjar på kvällen och är framme i soluppgången. Vad är speciellt med Mt. Cathrine? Jo, det var tydligen där Moses - enligt ga. testamentet mottog de 10 budorden. Jag hade planer om att resa dit under påsken, men tyvärr är säkerhetsläget i Suez riktigt illa, så till och med mina egyptiska vänner (som för det mesta tycker att Egypten är hyfsat säkert i jämförelse med resten av regionen) avrådde mig från att resa. En annan gång.....

Kommentera här: