MT

Idag är ingen vanlig dag, för idag kommer min vän MT som varit på landsflykt i 1,5 år hit! Hon stannar tills på tisdag och så kommer vi hälsa på henne över jul. Jag lääääääääääääääääääääääängtar! Egentligen borde jag inte ha besök så här nära inpå tentan, men hon skrev sin C-uppsats om det jag har tenta på, så det passar egentligen bra.
 
Dagen började effektivt, klev upp, fixade tvätten, gick ner på stan och fyllde på kylskåpet. Dock har jag ännu inte kommit så långt att jag börjat plugga ):
 
Försöker förberede mig mentalt på att min man ska komma hem. Igår fick han reda på att han hade kuggat på språkprovet (som han behöver godkänt på för att få gå på universitetet) och idag kom brev från det som motsvarar Vägverket här, med avslag på ansökan om att byta in sitt amerikanska körkort. Det är egentligen inte hela världen, det är mest pengar och tid det handlar om. Språkprovet kostar 3000 kr varje gång du tar det, så att kugga på det kändes tydligen som att kasta pengar i sjön. Körkortet är problematisk för att det är så sjukt mycket byråkrati inblandet och nu har han fått till juli på sig att ta "light-versionen", vilket betyder 2/3 av alla obligatoriska moment. Dessa kostar typ 20 lax totalt, plus att han måste vara inskriven på trafikskola för att kunna göra det (ytterligare 4 lax). Vi har ju bil nu, jag börjar bli trött på att hela tiden köra över allt, han saknar att köra, men jag tror inte att han har lust att lägga ut dessa pengarna och det förstår jag. Det suger ju hästkuk egentligen, han har haft körkort i 16 år och var dessutom yrkeschaufför i USA. 
 
I allafall! Det kommer nog bli dåligt med uppdateringar närmsta tiden och jag önskar alla en god helg.

Kommentera här: